(خدا شما را هدایت کند و زندگى شما را بهبود بخشد). 5- دعوتش را بپذیرد. 6- وقتى بمیرد جنازه‏اش را تشییع کند.

2-[232] امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: هر گاه شخصى عطسه کرد به او دعا کنید و لو از پشت جزیره [از راه دور] باشد.

3-[233] در روایت دیگرى آمده است: اگر چه از آن طرف دریا باشد.

4-[234] اسحاق بن یزید و معمّر بن أبى زیاد و ابن رئاب گویند: در نزد امام صادق (ع) نشسته بودیم که مردى عطسه کرد هیچ کس دعا نکرد، حضرت برایش دعا کرد و فرمود: «سبحان اللَّه» چرا دعا نکردید؟ از حقوق مسلمان بر برادرش این است که 1- وقتى مریض شود از او عیادت کند. 2- دعوت او را بپذیرد. 3- در تشییع جنازه‏اش حاضر شود. 4- موقع عطسه کردن به او دعا کند.

5-[235] داود بن حصین گوید: با چهارده نفر نزد امام صادق (ع) بودیم امام (ع) عطسه کرد هیچ کس سخن نگفت، امام فرمود: چرا دعا نکردید؟ از جمله حقوق مؤمن بر مؤمن آن است که 1- هر گاه مریض شود از او عیادت کند. 2- وقت مرگ در تشییع جنازه‏اش شرکت نماید. 3- موقع عطسه کردن به او دعا کند. 4- دعوت او را بپذیرد.

58- باب نحوه دعا کردن براى عطسه و پاسخ دادن‏

1-[236] سعد بن ابى خلف گوید: امام باقر (ع) عطسه کرد به آن حضرت گفته شد «یرحمک اللَّه» (رحمت خدا بر تو باد). امام در پاسخ فرمود: «

یغفر اللَّه لکم و یرحمکم‏

» (خدا شما را بیامرزد و رحمت کند). هر گاه شخصى در نزد او عطسه مى‏کرد مى‏فرمود:

«یرحمک اللَّه عزّ و جلّ»

. 2-[237] امام محمّد باقر (ع) فرمود: هر گاه شخصى عطسه کند باید بگوید:

«الحمد للَّه لا شریک له»

(سپاس خدایى را که شریکى براى او نیست) و کسى که براى او دعا مى‏کند باید بگوید:

«یرحمک اللَّه»

(خدا تو را رحمت کند). و عطسه‏کننده در پاسخ بگوید:

«یغفر اللَّه لک و لنا»

(خدا تو و ما را بیامرزد). (و آن‏

حضرت فرمود) از رسول خدا در باره آیه‏اى از قرآن یا چیزى که در آن نام خدا باشد سؤال شد، فرمود: هر چه نام خدا و یاد خداى عزّ و جلّ در آن باشد نیکوست.

3-[238] در کتاب خصال شیخ صدوق از حضرت على (ع) نقل شده است: هر گاه کسى از شما عطسه کرد پس برایش دعا کنید و بگویید:

«یرحمکم اللَّه»

(خدا شما را بیامرزد). و او بگوید:

«یغفر الله لکم و یرحمکم»

(خدا شما را بیامرزد و رحمت کند). زیرا خداوند فرموده است: «چون کسى به شما تحیّت گفت، پس تحیّت دهید به خوبتر از آن یا ردّ کنید همان را»[239]

59- باب جواز دعاى کودک براى زن وقتى که عطسه کند

1-[240] نسیم خادم امام حسن عسکرى (ع) گوید: یک شب بعد از تولّد صاحب الزّمان (ع) بر آن حضرت وارد شدم و در حضورش عطسه کردم، فرمود:

«یرحمک اللَّه»

از این سخن خوشحال شدم. سپس فرمود: تو را در باره اثر عطسه بشارت مى‏دهم که عطسه سه روز امان از مرگ است.

60- باب استحباب عطسه کردن و کراهت عطسه‏هاى زشت‏

1-[241] احمد بن محمّد بن ابى نصر گوید: از امام رضا (ع) شنیدم که مى‏فرمود:

خمیازه و دهن درّه از شیطان [زشت‏] و عطسه از خداى عزّ و جلّ است. (خیر است).

2-[242] امام صادق (ع) فرمود: عطسه براى تمام بدن مفید است در صورتى که از سه مرتبه تجاوز نکند و اگر تجاوز کرد نشانه درد و بیمارى است.

3-[243] ابو بکر حضر مى‏گوید: در باره قول خداى عزّ و جلّ که «إِنَّ أَنْکَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمِیرِ»[244] از امام صادق (ع) سؤال کردم، فرمود: منظور عطسه زشت است.

4-[245] مردى از اهل سنّت از امام صادق (ع) نقل مى‏کند که حضرت فرمود:

عطسه مانند نطفه از تمام بدن خارج مى‏شود گرچه نطفه از آلت مردى خارج مى‏گردد، دیده‏اى که وقتى انسان عطسه مى‏کند تمام اعضایش تکان مى‏خورد؟ و کسى که عطسه مى‏کند تا هفت روز از مرگ در امان است.

61- باب استحباب تکرار دعاى عطسه‏هاى پى در پى تا سه مرتبه‏

1-[246] امام باقر (ع) فرمود: هر گاه شخصى تا سه مرتبه عطسه کند به او دعا کن و اگر بیشتر شد دعا لازم نیست.

2-[247] امام جعفر صادق (ع) نقل کرده است که حضرت على (ع) فرمود: براى عطسه‏کننده تا سه مرتبه‏

«یرحمکم اللَّه»

بگو و اگر از سه مرتبه تجاوز کند نیازى به دعا نیست.

3-[248] در حدیث دیگرى آن حضرت فرموده است: اگر از سه عطسه تجاوز کند

به او گفته شود

«شفاک اللَّه»

(خدا تو را شفا دهد) زیرا آن عطسه در اثر بیمارى است.

62- باب استحباب «الحمد للَّه» گفتن در موقع عطسه‏

1-[249] صالح بن ابى حمّاد گوید: از عالم آل محمّد امام موسى کاظم (ع) در باره عطسه و علّت «الحمد للَّه» گفتن پرسیدم، فرمود: سلامتى بدن و اعضا و جوارح نعمتى است از جانب خدا براى بنده‏اش، که ممکن است بنده این نعمت را فراموش کند لذا خدا بادى را امر مى‏کند که از بدنش به صورت عطسه از بینى او خارج شود و بنده در موقع عطسه خدا را ستایش کند؛ بنا بر این گفتن «الحمد للَّه» در موقع عطسه شکر و سپاسى است براى نعمتى که فراموش کرده بود.

2-[250] امام صادق (ع) فرموده: نوجوانى که به حدّ بلوغ نرسیده بود در نزد پیامبر (ص) عطسه زد و گفت‏

«الحمد للَّه»

پیامبر (ص) به او فرمود:

«بارک اللَّه فیک»

خدا مبارک کند بر تو.

3-[251] مسمع بن عبد الملک گوید: امام صادق (ع) عطسه کرد، پس فرمود:

«الحمد للَّه ربّ العالمین»

سپس انگشت روى بینى گذاشت و گفت: بینى من با تواضع و فروتنى در مقابل خدا بر خاک است.

4-[252] امام صادق (ع) فرمود: وقتى عطسه کسى را بشنوید اول به او دعا کنید [یرحمکم اللَّه بگویید]؛ سپس با او سخن بگویید.

5-[253] امیر المؤمنین (ع) فرمود: هر کس موقع عطسه زدن بگوید:

«الحمد للَّه ربّ العالمین على کلّ حال»

(در هر حال سپاس و ستایش خداى را که پروردگار

جهانیان است)، به درد گوش و دندان مبتلا نخواهد شد.

6-[254] امام جعفر صادق (ع) از رسول خدا نقل فرموده است: هر گاه شخص مسلمان عطسه کند و به واسطه دردى که دارد سکوت کند

[الحمد للَّه‏

نگوید] فرشتگان از جانب او مى‏گویند

«الحمد للَّه ربّ العالمین»

، و اگر خودش گفت‏

«الحمد للَّه ربّ العالمین»

ملائکه مى‏گویند

«یغفر اللَّه لک»

خدا تو را بیامرزد. و نیز امام از پیامبر (ص) نقل کرده که: عطسه براى مریض نشانه سلامتى و راحتى بدن است.

63- باب استحباب صلوات بر محمّد و خاندانش براى کسى که عطسه مى‏کند یا مى‏شنود

1-[255] ابن ابى عمیر از یکى از دوستانش نقل کرده است: مردى نزد امام باقر (ع) عطسه کرد و گفت‏ «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» امام (ع) به او دعا نکرد و فرمود: «از حقّ ما کاست». سپس گفت هر گاه کسى از شما عطسه کند بگوید:

«الحمد للَّه ربّ العالمین، و صلّى اللَّه على محمد و اهل بیته»

. آن مرد این دعا را گفت و امام براى او دعا کرد.

2-[256] امام صادق (ع) فرمود: هر که عطسه‏اى بشنود و

«الحمد للَّه»

بگوید و صلوات بفرستد به درد چشم و درد دندان گرفتار نخواهد شد؛ سپس فرمود: اگر عطسه‏اى بشنوى این دعا را بگو اگر چه بین تو و او دریایى فاصله باشد.

3-[257] جابر گوید: امام باقر (ع) فرمود: عطسه نیکوست، به جسم فایده مى‏رساند و خداى عزّ و جلّ را به یاد مى‏آورد، به امام گفتم در نزد ما گروهى هستند که مى‏گویند: براى پیامبر نصیبى از دعاى عطسه نیست، امام فرمود: اگر دروغ‏

بگویند شفاعت محمّد (ص) به آنها نخواهد رسید.

4-[258] امام صادق (ع) فرمود: هر کس عطسه کند و دستش را بر تیغه بینى بگذارد و بگوید

«الحمد للَّه ربّ العالمین، حمدا کثیرا کما هو اهله، و صلّى اللَّه على محمّد النبىّ و آله و سلّم»

سپاس و ستایش فراوان خداى را که پروردگار جهانیان و شایسته حمد است، و درود خدا بر پیامبر و خاندانش، پرنده کوچکى از بینى او خارج شده تا زیر عرش پرواز مى‏کند و تا روز قیامت براى او طلب آمرزش مى‏نماید.

64- درود بر محمّد (ص) و خاندانش هنگام عطسه، و ذبح حیوانات و جماع مکروه نیست بلکه مستحب است‏

1-[259] فضیل بن یسار گوید: به امام باقر (ع) عرض کردم: مردم در سه مورد صلوات بر محمّد و خاندانش را نمى‏پسندند: 1- هنگام عطسه 2- در موقع سر بریدن حیوانات. 3- هنگام جماع. امام فرمود: چه شده است آنها را؟ واى بر آنان، منافق شده‏اند، لعنت خدا بر آنان باد.

2-[260] در کتاب عیون اخبار الرضا نقل شده است: در نامه‏اى که امام رضا (ع) به مأمون نوشت، فرمود: صلوات بر پیامبر (ص) در هر جا لازم است از جمله هنگام عطسه کردن و سر بریدن حیوانات و غیر آن.

65- باب جواز دعاى عطسه براى ذمّى و دعا براى هدایت وى‏

1-[261] ابن ابى نجران از بعضى از دوستانش نقل کرده است که: مردى مسیحى در نزد امام صادق (ع) عطسه کرد، مردم به او گفتند «هداک اللَّه» خدا تو را هدایت کند، امام فرمود:

«یرحمک اللَّه»

خدا تو را بیامرزد، اصحاب گفتند: او مسیحى است، امام پاسخ داد: تا خدا او را نیامرزد هدایت نمى‏کند.

66- اگر گفتارى با عطسه مقارن باشد جایز است آن عطسه را دلیل بر راستى سخن گوینده دانست‏

1-[262] امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل فرموده است: عطسه دلیل بر راستى گفتار گوینده است.

2-[263] و نیز آن حضرت از پیامبر (ص) نقل فرموده است: اگر کسى سخن بگوید و در همان حال فردى عطسه بزند گواه بر درستى گفتار اوست.

67- باب استحباب احترام و بزرگداشت شخص مسنّ مؤمن‏

1-[264] عبد اللَّه بن سنان گوید: امام جعفر صادق (ع) به من فرمود: تجلیل از پیر مرد تجلیل از خداى عزّ و جلّ است.

2-[265] امام صادق (ع) فرمود: از نشانه‏هاى تجلیل از خداى عزّ و جلّ تجلیل و بزرگداشت مسلمانى است که [در اثر پیرى‏] داراى موى سفید باشد.

3-[266] امام جعفر صادق (ع) فرمود: کسى که به بزرگ ما احترام و به کوچک ما رحم نکند از ما نیست.

4-[267] امام صادق (ع) فرمود: از نشانه‏هاى تجلیل از خداى عزّ و جلّ تجلیل از مؤمنى است که [در اثر پیرى‏] موى او سفید شده، و هر کس مؤمنى را گرامى بدارد خدا را احترام کرده است و، کسى که به مؤمن پیر اهانت کند خدا قبل از مرگش کسى را مى‏فرستد که به او توهین نماید.

5-[268] امام جعفر صادق (ع) فرمود: سه کس حقّشان ناشناخته نمى‏ماند مگر از جانب منافقى که به نفاق شناخته شده باشد [در حدّ اعلاى نفاق باشد]. 1- کسى که مویش را در اسلام سفید کرده باشد. 2- حافظ قرآن. 3- پیشواى عادل.

6-[269] امام صادق (ع) فرمود: بزرگان خویش را احترام کنید و صله رحم نمایید.

7-[270] با اسنادى مانند این حدیث از آن حضرت نقل شده و در آن اضافه شده است: بهترین صله رحم خوددارى از آزار و اذیّت نزدیکان است.

8-[271] امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرمود: تجلیل از مسلمان پیر تجلیل از خداست.

9-[272] امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل فرموده است: هر کس شخص مسنّى را بخاطر پیرى او احترام کند خدا او را از ترس و وحشت روز قیامت در امان خواهد داشت.

10-[273] و نیز آن حضرت فرموده است: هر کس پیرى را که مویش را در اسلام سفید کرده است احترام کند خدا او را از وحشت روز قیامت در امان دارد.

11-[274] پیامبر (ص) فرموده: کسى که نسبت به فضیلت شخص مسن شناخت داشته باشد و او را احترام کند خدا او را از وحشت روز قیامت در امان مى‏دارد.

و نیز فرمود: تجلیل از پیرمرد مؤمن احترام به خداست.

12-[275] امام صادق (ع) فرمود: کسى که براى اشخاص فضیلتى قائل نباشد از بابت اندیشه خویش مغرور است.

13-[276] رسول خدا (ص) فرمود: پیران را تجلیل کنید زیرا احترام به بزرگسالان تجلیل از خداست.

68- باب استحباب احترام کریم و شریف‏

1-[277] حجّال گوید: از جمیل بن درّاج سؤال کردم درست است که رسول خدا (ص) فرموده است: هر گاه شرافتمند قومى به نزد شما بیاید او را احترام کنید؟

گفت: بلى، پرسیدم شریف کیست؟ گفت از امام صادق (ع) در این باره پرسیدم، امام فرمود: شریف کسى است که داراى مال باشد، از امام پرسیدم حسب چیست؟ فرمود: آن که به وسیله مال و غیر آن کارهاى پسندیده انجام دهد، سؤال کردم کرم چیست؟ فرمود: پرهیزگارى.

2-[278] امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل فرموده: وقتى سخاوتمندى به نزد شما بیاید او را احترام کنید.

3-[279] امام جعفر صادق (ع) از پیامبر نقل فرمود: هر گاه سخاوتمند قومى به نزد شما بیاید او را گرامى بدارید.

4-[280] عبد اللَّه علوى از جدش نقل کرده است که امیر المؤمنین (ع) فرمود:

وقتى که عدىّ پسر حاتم به خدمت پیامبر (ص) رسید پیامبر او را به خانه خویش برد و تنها حصیر و بالشى از پوست که در خانه داشت برایش پهن کرد و او را روى آن نشاند.

69- باب کراهت نپذیرفتن تکریم و احترام مانند نپذیرفتن متکا و بوى خوش‏

1-[281] امام صادق (ع) فرمود: دو نفر بر حضرت علىّ (ع) وارد شدند، حضرت براى هر کدام تشکى گذاشت، یکى روى آن نشست و دیگرى امتناع کرد، حضرت به او فرمود: روى آن بنشین زیرا هیچ کس از پذیرفتن احترام خوددارى نمى‏کند مگر الاغ.

2-[282] ابو الحسن امام موسى کاظم (ع) فرمود: امیر مؤمنان علیه السّلام مى‏فرمود:

از پذیرفتن احترام خوددارى نمى‏کند مگر الاغ، پرسیدم مقصود از احترام چیست؟

فرمود: جا دادن به شخص در مجلس، و بوى خوش که به او تعارف مى‏شود.

3-[283] علىّ بن جهم گوید: از ابو الحسن امام کاظم (ع) شنیده‏ام که مى‏فرمود:

از پذیرفتن احترام خوددارى نمى‏کند مگر الاغ، سؤال کردم منظور از احترام چیست؟

فرمود: چیزى مانند بوى خوش و هر چه انسان بدان احترام مى‏شود.

4-[284] ابو زید مکّى گوید: از امام موسى کاظم (ع) شنیدم که مى‏فرمود: از پذیرفتن احترام خوددارى نمى‏کند مگر الاغ، و منظور امام از آن بوى خوش و متّکا بود.

5-[285] بزنطى از ابو الحسن علىّ بن موسى الرضا (ع) نقل کرده است که حضرت علىّ (ع) فرمود: از پذیرفتن احترام خوددارى نمى‏کند مگر الاغ، از امام رضا (ع) پرسیدم: منظور چیست؟ فرمود: آن کرامت [احترام‏] شامل بوى خوش و جا دادن در مجلس مى‏شود که هر کس این دو را نپذیرد چنان است که گفته شد.

6-[286] سماعة بن مهران گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم اگر کسى عطرى را که به او تعارف مى‏شود ردّ کند چگونه است؟ فرمود: شایسته نیست کرامت و احترام را ردّ نماید.

7-[287] در کتاب قرب الاسناد از حضرت على (ع) نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمود: هر گاه کرامتى بر شما عرضه شد آن را رد نکنید زیرا الاغ است که احترام را رد مى‏کند.

70- باب استحباب استقبال و بدرقه از مهمان و اطاعت مهمان از صاحب خانه‏

1-[288] امام صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل فرموده است: از جمله حقوق مهمان بر

صاحب خانه آن است که: صاحب خانه با آرامش و وقار در موقع ورود و خروج مهمان چند قدمى با وى برود.

و نیز آن حضرت از رسول خدا (ص) نقل فرموده است هنگامى که کسى به خانه برادر مسلمانش وارد مى‏شود تا زمانى که از آنجا خارج شود صاحب خانه بر او فرمانرواست.

71- کسى که دوستش را براى مطلبى امین دانسته است جایز نیست آن مطلب را بدون اجازه‏اش بازگو کند مگر به عنوان ذکر خیر یا شهادت براى کار حرامى که انجام شده است‏

1-[289] امام باقر (ع) از رسول خدا (ص) نقل فرموده است: مجلسها امانت است [یعنى سخنى که در مجلسى گفته مى‏شود حکم امانت دارد و نباید براى دیگران گفته شود].

2-[290] ابن ابى عوف گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: مجلسها امانت است.

3-[291] امام جعفر صادق (ع) فرمود: مجلسها امانت است، و جایز نیست سخن کسى را که مى‏خواهد پوشیده بماند براى دیگران نقل کنند مگر با اجازه او، یا براى فرد مورد اطمینان، یا براى ذکر خیر او.

4-[292] جابر بن عبد اللَّه انصارى گوید: پیامبر خدا (ص) فرمود: مجلسها امانت است مگر در سه مورد: 1- مجلسى که در آن خونى به ناحقّ ریخته شده باشد.

2- جایى که در آن مرتکب زنا شده‏اند. 3- مجلسى که در آن به ناحق مال حرامى را حلال کنند.

72- هر گاه سه نفر با هم باشند کراهت دارد دو نفر از آنها در گوشى صحبت کنند

1-[293] امام صادق (ع) فرمود: هر گاه سه نفر با هم باشند نباید دو نفر از آنان با یک دیگر در گوشى صحبت کنند زیرا این کار نفر سوّم را اندوهگین و آزرده خاطر مى‏کند.

2-[294] امام کاظم (ع) فرمود: هر گاه سه نفر در خانه‏اى باشند نباید دو نفر از آنان با هم در گوشى صحبت کنند زیرا این کار دوستشان را غمگین مى‏سازد.

73- باب کراهت قطع کردن سخن مسلمان‏

1-[295] امام جعفر صادق (ع) از پیامبر (ص) نقل فرموده است: کسى که سخن برادر مسلمانش را قطع کند مانند آن است که صورت او را بخراشد.

74- باب استحباب یا کراهت کیفیّت نشستن‏