بزرگترین هدف آمریکا ایجاد ارتباط سازنده و محکم بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است که در این خصوص ما شاهد ایجاد یک محور عربی- صهیونیستی- آمریکای در منطقه هستیم که هدف این محور مقابله همه جانبه با حضور ایران در تحولات منطقه‌ای و نظامی است.

همانطور که وزیر خارجه آمریکا به آن اشاره کرده است، هدف مهم نشست سه جانبه، نزدیکی عراق به عربستان و دوری از ایران است، چرا که عراق بعد از داعش که یک ویرانه از شهرها، صنایع و تاسیسات زیربنایی باقی مانده است، نیازمند کمک‌های مالی و فنی مهندسی بین‌المللی است و در شرایط کنونی، آمریکا و عربستان در قبال برخی خواسته‌ها از دولت العبادی نظیر همسو شدن وی با سیاست‌های آمریکا در منطقه علیه ایران این کمک‌ها را دنبال خواهند کرد.

در همین خصوص آمریکایی‌ها در این سفر بدنبال سنجش میزان همراهی عبادی با سیاست‌های تبیین شده عربستان و آمریکا نسبت به آینده سیاسی و نظامی عراق و همچنین آینده نیروهای حشد الشعبی شیعه هستند که در این خصوص نتایج واقعی نشست سه جانبه و توافقات آتی بصورت محرمانه محفوظ باقی مانده است.

اما نکته مهم، برگزاری چهاردهمین انتخابات پارلمانی عراق در 12 مه 2018 است که همه احزاب و جریان‌های سیاسی عراق بشدت بدنبال حضور در پارلمان و تشکیل دولت آینده عراق و انتخاب نخست وزیر هستند.

در این بین ما شاهد تحرکات دیپلماتیک دولت سعودی در خصوص همراه کردن احزاب عراقی بخصوص احزاب شیعه هستیم. دعوت و حضور مقتدا صدر در عربستان و همچنین دعوت از عمار حکیم و در شرایط حاضر حضور آقای العبادی در عربستان و نشست سه جانبه با آمریکا، نشاندهنده یک برنامه طراحی شده برای انتخابات آتی عراق است.

در این راستا برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و تنش‌های ایجاد شده در مجموعه وحدت ملی عراق را بایستی بخشی از پازل این توطئه جدید علیه مردم عراق با پشتیبانی صهیونیست‌ها دید.

سناریوی جدیدی که علیه مردم عراق و حضور ایران در عراق طراحی شده، براساس استراتژی ایران هراسی تبین شده است و تقاضای خروج نیروهای ایرانی از عراق و انحلال نیروهای مردمی عراق که در این نشست مطرح شده است، سوژه جدید جنگ تبلیغاتی محور سعودی - صهیونیستی- آمریکایی علیه مردم عراق و دولت ایران است که در این خصوص بایستی جهت مقابله با این توطئه منطقه‌ای استراتژی آگاه سازی و ارتباط سازنده با همه احزاب سیاسی اعم از سنی و شیعه و سایر احزاب و حضور پررنگ مرجعیت مذهبی را دنبال کند.

به همین منظور، رایزنی با احزاب موثر و آگاه سازی از توطئه‌های صهیونیستی در افکار عمومی مردم عراق می‌تواند موثر باشد و لازم به توضیح است که باتوجه با انشعابات انجام گرفته در احزاب شیعه و تلاش آمریکا و عربستان جهت توسعه اختلافات داخلی آنها، مهمترین استراتژی اعمالی آنها در شرایط قبل از انتخابات پارلمانی، اتحاد است که در این میان ورود برخی عناصر حزب بعث منحله به بهانه وحدت ملی و ایجاد امنیت از سوی آمریکا فرصتی جهت احیای عناصر پراکنده حزب بعث و حضور پررنگ آنها در جریانات آتی سیاسی عراق خواهد بود.

در همین خصوص می‌توان گفت که تغییر مدیریت کلان کشور عراق از احزاب شیعه به احزاب سنی و بعثی، مهمترین استراتژی عربستان در عراق در مقابل حضور ایران است.

یادداشت: میرقاسم مومنی مدیرعامل موسسه مطالعات بین‌المللی چشم انداز ابرار نوین

تسنیم نیوز

<